Universitatea Valahia din Targoviste, Universitatea din București si Universitatea din Oradea au strategie de perfectionare profesionala,

        

 Profesorii universitari devin „studenti”  pentru ca studentii lor sa fie antreprenori

 

Elaborarea Strategiei  inovative de derulare a unor activități de perfecționare profesională specializată a insemnat pentru  echipa de proiect o ampla activitate de documentare, elaborare și avizare unei strategii inovative menite sa permita  desfasurarea unor actiuni concentrate prin carer cadrele didactice ale universitatilor implicate in proiect sa-si perfectioneze metodele de relationare cu tinerii studenti si sa modernizeze intregul proces de predare. Se poate spune, fara teama de a gresi , ca pentru Universitatea Valahia din Targoviste, liderul de parteneriat al proiectului , dar si pentru cei doi parteneri-Universitatea din Bucuresti si Universitatea din Oradea-  existenta strategiei reprezinta inca un atu ,alaturi  de baza materiala de exceptie,in atragerea studentilor catre invatamantul superior ,chiar si in conditiile de scadere a intersului tinerilor . Din perspectiva modalităților de documentare ,s-a pus  accentul pe identificarea elementelor  programatice recente din cadrul altor universități de la nivel naţional și european, si s-au stabilit obiectivele și acțiunile necesare elaborării strategiei menționate, cu utilizarea expertizei acumulate la nivelul Universității „Valahia” din Târgoviște, Universității din București și Universitatii din Oradea.

            În etapa de elaborare a strategiei au fost  planificate  si organizate  câte 6 focus-grupuri cu personalul didactic din Universitatea „Valahia” din Târgoviște și din Universitatea din Oradea. De asemenea, s-a avut in vedere  armonizarea  cadrului  strategic de perfecționare profesională, în relație cu proiectarea modulară de cursuri antreprenorială adresate studenților, în special din categorii defavorizate.

Odata finalizata,Strategia inovativa de derulare a unor activitati de perfectionare profesionala specializata a fost avizată și aprobată la nivel decizional în cadrul universităților partenere, documentul devenind suport de sustenabilitate pentru implementarea proiectului VIITOR-ANTREPRENOR - creşterea participării studenţilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenţă prin  cadre inovative antreprenoriale-proiect cofinantat  POCU/379/6/21/125160.

Autoarele strategiei, doamna IONESCU LUIZA (Universitatea „Valahia” din Târgoviște) si dna.TOMESCU ADA MIRELA (Universitatea din Oradea) si coordonatorul tehnic, dna. MEȘTER LIANA EUGENIA (Universitatea din Oradea)  au precizat ca „Realizarea strategiei reprezinta unul dintre principalele puncte forte necesare implementarii proiectului, deoarece inseamna operationalizarea obiectivelor principale ale proiectului amintit. Astfel, Strategia inovativa de derulare a unor activitati de perfectionare specializata va permite gasirea celor mai adecvate cai si modele de realizare a perfectionarii continue a cadrelor didactice universitare, pentru ca, la randul lor, acestea sa ofere studentilor cele mai bune si noi metode de invatare.”

Obiectivele declarate ale strategiei sunt  aceleasi cu cele ale proiectului „Viitor antreprenor”:

OS1 - Perfecționarea profesională a personalului didactic din învațământul terțiar universitar prin participarea la programe postuniversitare de dezvoltare a competențelor didactice centrate pe demersuri academic și antreprenoriale suplimentare cu un conținut educațional inovator și resurse de învățare moderne și flexibile;

OS2 – Dezvoltarea și pilotarea furnizării de cursuri complementare inovative antreprenoriale cu o componenta aplicativș adresate studenților din anii terminali ai programelor de licență, cu scopul diminuării ratei de abandon universitar și creșterii angajabilității absolvenților;

     Strategia inovativă de derulare a unor activități de perfecționare profesională specializată vizeaza: dobândirea spiritului antreprenorial, începându-se cu abilități și competențe mai generale și adăugându-se apoi concepte mai specifice de pregătire, în vederea inițierii și dezvoltării unei afaceri; transformarea obiectivelor educației antreprenoriale în “produse” reale și “palpabile”, în mod specific prin modularizarea obiectivelor în programe concrete și cursuri complementare/opționale care să faciliteze implementarea acestora la nivelul studenților și înființarea de centre de inovare și antreprenoriat studențesc conduse cu participarea studenților.

Principala provocare actuala se refera la garantarea faptului ca Uniunea Europeana progreseaza catre o crestere economica, implicit prin crearea de locuri de munca inteligente, durabila si favorabila incluziunii. Evident, aceasta necesita masuri de politica economica si sociala coordonate si eficace, atat la nivelul UE, cat si la nivel national,” opineaza dna Ionescu Luiza.

Autoarele Strategiei apreciaza ca in Romania  exista interesul real pentru imbunatatirea participarii ,calitatii si eficientei invatamantului tertiar, referindu-se in special la urmatoarele aspecte:in multe universitati exista pe langa programele de studiu finantate din bugetul de stat, programe de formare profesionala a adultilor si programe postuniversitare de formare si dezvoltare profesionala continua in domeniul antreprenoriatului.

Stretegia cuprinde la nivel de detaliu, toate etapele si actiunile necesare pentru a asigura aparitia,derularea si monitorizarea programelor de formare profesionala a cadrelor didactice,de  la descrierea cadrului conceptual si formal, pana la metodele, tehnicile si interventiile practice, actiunile de autorizare a cursurilor nou create, implemetarea programelor in randul corpului profesoral , organizarea examinarii cadrelor didactice si certificarea cursantilor, care participa la pregatirea si perfectionarea profesionala.

Iata ca, universitatile din proiectul Viitor antreprenor  sunt acum printre cele mai avansate in crearea  unei adevarate strategii prin care sa  realizeze poerfectionarea profesionala a profesorilor lor, ceea ce pentru invatamantul universitar din Romania inseamna  inca un pas spre nivelul superior al organizarii cursurilor pentru studenti. Trebuie sa recunoastem ,atunci cand profesorii sunt dispusi sa invete continuu si studentii au un exemplu  viu pentru dorinta si actiunea de perfectionare permanenta.

„Impactul strategiei va putea fi analizat ,numai dupa ce s-a infaptuit strategia” ,afirma,dna prorector  Teodorescu Gabriela, managerul proiectului „Viitor antreprenor- creşterea participării studenţilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenţă prin  cadre inovative antreprenoriale  .

      Acum ,dupa ce cele 76 de cadre didactice  care au finalizat cursurile de perfectionare profesionala-,create tot in cadrul proiectului-  impactul se va vedea si se vede   in faptul ca la randul lor, cadrele didactice, proaspat pregatite  in tainele antreprenoriatului inovativ, vor putea sustine cele trei programe complementare inovative ,pe care studentii din  grupul tinta al proiectului-format din 450 de studenti la ciclul de licenta-le pot urma si absolvi, pentru a-si forma deprinderi antreprenoriale si a fi capabili sa-si organizeze si infiinteze propria firma,propriul plan de afaceri.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României