La Universitatea Valahia din Targoviste 3 studenti din 200 au propria lor afacere

Interesul tinerilor pentru cursuri si pregatire manageriala, antreprenoriala este imens

 

     Doar trei  studenti , din cei 200 intervievati, studenti ai Universitatii Valahia din Targoviste, au declarat ca au afaceri: unul in turism, unul in IT si unul in pictura digitala. Pe toti cei trei studenti i-a motivat pasiunea pentru domeniul in care si-au deschis afacerea. Raspunsul acesta, care poate parea surprinzator, a fost obtinut in cadrul studiului-analiza privind potentialul antreprenorial si stadiul angajabilitaii studentilor de la programele de licenta ai universitatilor partenere in proiectul „VIITOR-ANTREPRENOR - cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale”, proiect cofinantat FSE-POCU 2014-2020. Astfel, 600 de studenti ai Universitatii Valahia din Targoviste, de la Universitatea din Bucuresti si de la Universitatea din Oradea (cate 200 de studenti din anii terminali de licenta, de la fiecare universitate) au participat la studiu,rezultatele acestuia relevand multe lucruri interesante si inedite.

Obiectivul principal al studiului l-a reprezentat,  in mod evident, analiza situatiei reale existente la nivelul celor trei universitati privind interesul studentilor pentru a-si deschide propria afacere si deschiderea acestora spre piata muncii cu asteptarile lor , dar si cu nivelul de pregatire solicitat de aceasta.Nu in ultimul rand, scopul analizei a fost si acela de a releva nevoia de transmitere de competente manageriale , diversificarea curriculei universitare si corelarea acesteia cu cerintele pietei muncii ,si nevoile, si provocarile societatii informationale.

grafIn privinta perspectivelor propriilor afaceri, cei trei studenti de la Universitatea Valahia din Targoviste au declarat  ca acestea sunt ” Bune”.  Cat despre numarul persoanelor angajate de catre cei trei „afaceristi” , acestia au spus ca sunt proprii lor patroni si angajati, unul dintre ei avand totusi 3 persoane angajate.

  In schimb, 90,50% dintre cei 200 de studenti de la Valahia ,Targoviste, spun ca si-ar dori sa deschida o afacere,in timp ce  9,5 % spun ca nici nu se gandesc la asa ceva.

 O fi bine,o fi mai putin bine ca studenti ai unor facultati de profil chiar nu au prea mult interes si curaj sa-si deschida o afacere?

Pana la aflarea unui raspuns pertinent, aflam din studiu ca, 59,5 % dintre studentii intervievati au de gand sa-si deschida propria afacere in urmatorii trei ani, iar 18 % dintre ei ar vrea sa faca aceasta chiar in anul urmator. In timp ce 15 % vor sa deschida afacerea in urmatoarele luni, 7,5 % nu pot preciza cand si cum isi vor dechide o afacere.

Intrebati cat ar fi dispusi sa investeasca in afacerea lor- la nivelul miilor  de euro-, sumele pe care le-ar putea investi  variaza intre 75 000 de lei si 50 000 de euro, majoritatea optand pentru o suma modica de 20 000de euro.

Ce-i impiedica pe tinerii studenti –in viziunea lor-sa-si faca propriul business? Studentii raspund ca legislatia  nu ofera conditii optime tinerilor pentru deschiderea unei afaceri (65 % dintre cei chestionati), bugetul propriu redus (32 %), birocratia (11 %), legislatia (8 %), frica de esec (7,5 %), coruptia (7,5 %),  lipsa de idei (6,5 %), impozitele si taxele mari (6 %). Cu procente sub 4 % , studentii apreciaza ca se constituie ca piedici in calea deschiderii propriei afaceri si concurenta, legislatia , neasumarea riscului, lipsa experientei, instabilitatea ,politica.

In cazul deschiderii unei afaceri, studentii ar apelapentru ajutor  la parinti/familie, la un antreprenor, la un investitor, la un specialist, sau avocat, sau la prieteni.

Ce asteapta studentii  pentru a deveni mai optimisti in posibilitatea deschiderii unei afaceri ? Ei spun ca facilitatile care ar trebui acordate tinerilor pentru a-si deschide propria afacere sunt: resursele financiare provenite din credite sau ajutoare de la investitori (29 %), cursuri de instruire in antreprenoriat (22 %), urmate de scutiri de taxe si impozite (14 %). Alte facilitati asteptate de tineri sunt dobanzile mici la imprumuturi, practica studenteasca, scutirea de contributii de asigurari  sociale la angajator, fonduri de dezvoltare pentru tineri si cunoasterea pietei.

Dar cea mai buna  facilitate o reprezinta , in opinia studentilor intervievati, pregatirea lor profesionala, studiile pe care le urmeaza , care sunt apreciate de catre 90 % dintre ei ca fiind de ajutor pentru a-i invata sa deschida o afacere. 85 % dintre studenti spun ca au ales universitatea potrivita pentru a invata sa poata sa-si deschida o afacere.

Studiul-analiza privind potentialului antreprenorial si stadiul angajabilitaii studentilor din anii terminali a evidentiat astfel nevoia de diversificare a cursurilor oferite studentilor, cele trei cursuri optionale organizate si sustinute in cadrul proiectului aratandu-si eficienta  si dovedindu-se cat se poate de binevenite, la un nivel de asteptare foarte ridicat in randul studentilor.  Cum s-ar spune,studiul analiza a aratat cat se poate de clar si relevant ca diversificarea programelor studiate si corelarea acestora cu realitatea si nevoile lumii in care traim reprezinta o cerinta majora careia universitatile trebuie sa-i faca fata pentru a ramane principalul vector de formare si educatie. Degeaba au universitatile baze materiele bogate si moderne,in principal studentii au nevoie de programe de invatamant moderne si pliate pe realitatile vietii de zi cu zi, pe nevoile tinerilor si ale societatii. Ceea ce prin proiectul VIITOR-ANTREPRENOR - cresterea participarii studentilor din categorii vulnerabile la programe de studii de licenta prin cadre inovative antreprenoriale” se pune in opera.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României